30.03.2011

18 mars - en dag fri fra jobben :)

Jeg tok en fridag fra jobben fredag den 18 mars for å prøve meg på fugler i lufta. Hjemme er det mest småfugler som er lynkjappe. Utrolig vanskelig å få tatt noen gode bilder av dem.
Hadde flaks med dette da, granmeis som letter fra matfatet akkurat idet jeg gikk forbi med kamera.
Men det var jo fridagen i Kongsberg jeg skulle legge ut bilder fra!
Dette portrettet av en stokkand hann ble litt kult, fargespekteret på hodet er fantastisk.
Så til det som var målet med turen, fugler i lufta!

Landinga er ikke akkurat så elegant... ble noen snodige buklandinger (og mageplask i vannet)
Så var det full fart ut i vannet igjen
Denne ser ut som en dirigent!
Det var også et svanepar i elva. Hannen likte ikke at jeg kom for nær men selv med litt avstand fikk jeg paret for nært med 400 mm objektiv. Dette er hunnen som koser seg.
Kvinender var også tilstede, de er ikke enkle å eksponere riktig. Dette er det jeg klarte å få til som ble brukbart.
Gråspurvene satt og venta på ei grein, de er kjappe å hente seg litt mat så snart endene er borte fra matfatet. Disse småfuglene kommer ikke opp til oss i skogen, de trives visst best i byen. Urbane fugler! 

Til slutt et "opp av vannet" bilde

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar